Firma Hrdlička je zavedená česká rodinná firma, která se zabývá geodézií v souvislostech již více než 30 let. Marketingové oddělení bylo vytvořeno v roce 2006 jako podpora obchodníkům a mělo za úkol tvorbu propagačních materiálů, reklamních předmětů a prezentací o geodetických službách. Vše bylo využíváno nejen při obchodních schůzkách, ale i na různých akcích a konferencích. Do roku 2010 se jednalo čistě o off-line marketingovou podporu.
Online prezentací na internetu se začal marketing zabývat až po dalších 4 letech se vznikem první webové aplikace UtilityReport – hromadná podatelna žádostí o vyjádření k existenci sítí. Vytvořila se nová značka, identita s designem, obsah, webové stránky a další materiály potřebné k obchodnímu prodeji. V roce 2011 vznikl také MAWIS „brána do světa geodat“, kde postupem času přibývaly nové webové služby firmy Hrdlička.
Marketing je dynamicky se vyvíjející disciplína využívající moderní technologie. Je to stejné jako u hardwaru a softwaru, kde existuje tzv. poločas rozpadu, po němž je třeba provést modernizaci, aby vše odpovídalo aktuálním trendům. K tomu kolem roku 2015 došlo také v souvislosti s identitou firmy Hrdlička a MAWIS službami. Materiály zestárly a nebyly konkurenceschopné, takže se přistoupilo k profesionalizaci v budování značky (brandu), korporátní identity (CI), grafické identity (GI) a na to navazujících off-line i online propagaci, které měly dále pomáhat k maximalizaci prodejů obchodními zástupci.
Další změna a etapa přichází v „předcovidovém“ roce 2019. Světové i české ekonomice se daří a obchod, resp. prodej se houfně přesouvá na internet do tzv. E-commerce. Digitální doba je tady a vznikají nové požadavky na marketing, který má za úkol začít prodávat licence k produktům a službám v prostředí internetu. Vybudovali jsme proto úplně nový portál MAWIS 2.0, implementovali platební bránu, připravili balíčky (licence) služby UtilityReport a začali tvořit novou zákaznickou cestu v poměrně konzervativním odvětví stavebnictví, kde z velké části cílíme na technickou veřejnost, projektanty, stavební společnosti a správce technické infrastruktury.
Často panuje názor, že v oboru geodézie a geoinformatiky je investice do marketingu zbytečná. Vše funguje na dobrém jménu firmy, přímých obchodních kontaktech a roky prověřeném doporučení. To je z velké části pravda, ale v případě prodeje „levných“ licencí webových služeb se při velikosti středního podniku již obchodním zástupcům finančně nevyplatí běhat pro „malé“ zakázky a prošoupat si další černé lakýrky. Museli jsme se na situaci podívat z jiného úhlu a rozhodli se, že vybudujeme digitální marketing, který se sám prodejem produktů a služeb „uživí“, resp. vydělá si na sebe. Tento cíl není snadné splnit bez správně určeného směru a bez zkušeností z praxe. Začali jsme proto spolupracovat se společností BOOTIQ.
Identifikovat zákaznickou cestu, když nelze přesně určit marketingové persony, se brzy ukázalo jako náročný úkol. Cesta k cílovým skupinám totiž nevede přímo, a proto je náročné jim vysvětlit veškeré benefity služby skrze jeden marketingový kanál. Z toho důvodu jsme se rozhodli zaměřit na vícero oblastí digitálního marketingu – online, PPC, sociální sítě i tradiční média, ale i e-mail marketing. Navíc bylo ještě potřeba naučit zákazníky objednávat a nakupovat licence k našim službám online. Tým BOOTIQ nám pomohl s optimalizací marketingové strategie. Během roku a půl jsme našli optimální cestu a podařilo se nám dosáhnout stanoveného cíle 1 000 uživatelů, představujícího zlom v rentabilnosti služby UtilityReport.
Chcete-li se dozvědět více o spolupráci s BOOTIQ, přečtěte si referenci na webu: Hrdlička – BOOTIQ.
Mgr. Lukáš Opat