Geodezie v souvislostech – slogan naší firmy neznamená jen provádění čistě geodetických prací, ale zahrnuje i přesah do dalších oborů a snahu o řešení projektů v širším kontextu. Tento komplexní přístup přináší značné výhody nejen objednatelům, ale i ostatním odborníkům zapojeným do projektů. Jednou z ukázek takové práce je realizace modemové trasy.
Co je modemová trasa a k čemu vlastně slouží?
Modemová trasa zajišťuje komunikaci mezi jednotlivými prvky ve stanici a železničními stanicemi navzájem pro bezpečné a správné ovládání provozu železniční trati. Tato komunikace musí být nezávislá na okolí a je realizována pomocí sdělovacích a optických kabelů. Optické kabely mohou být různých druhů:
Použití těchto typů kabelů označením OK podléhá dle typové dokumentace správy železnic přesným pravidlům jak pro jejich využití, tak z pohledu jejich umístění (polohy ve stanici či mimo ni) a počtu vláken (72, 48, 24 …).
Průběh realizace
V rámci projektu jsme provedli terénní práce, které spočívaly ve vytyčení a zaměření kabelové trasy (kynety) o délce 4,2 km. Modemová trasa byla součástí rozsáhlejšího projektu, pro kterou bylo potřeba vyhotovit dokumentaci. Skládala se z naší realizované stavby a šesti dalších navazujících staveb. Celkové délka všech staveb pro spojení Jihlava – Krahulov byla 39,2 km.
Analýza podkladů
Podklady poskytnuté objednatelem byly různého stáří a kvality. Naším prvním krokem byla analýza těchto dat a rozhodnutí o jejich využitelnosti. Dokumentace z let 2016–2022 byla většinou vyhovující, zatímco starší materiály často postrádaly důležité informace. Část dokumentace byla dokonce jen ve 2D bez výšek, neobsahovala žádné popisné informace o vzniku bodů a bez technické zprávy uvádějící další potřebné informace. V těchto případech jsme museli přistoupit k vyhledání stávající kynety takzvaným „vypískáním“. Tato metoda se ukázala problematická v uzlových bodech, například u přejezdů nebo ve stanicích, kde vlivem indukce elektromagnetického pole do souběžných vedení docházelo ke ztrátám (indikci) signálu do těchto souběžných vedení a to ovlivňovalo interpretaci trasy.
Instalace kabelů a komor
V trase byly instalovány nové kabelové komory („Romold“ a „Okos“) pro záfuk optického kabelu.
Celkem bylo vybudováno 49 kabelových komor a 168 spojek HDPE trubek, které slouží jako chráničky pro optické kabely. Barvy HDPE trubek byly pečlivě kontrolovány, aby odpovídaly dokumentaci, přestože se objevily nesrovnalosti způsobené chybným provedením nebo nedostatečně zpracovanými podklady, viz fotografie. Součástí bylo samozřejmě i podrobné kótování trasy od stávající osy železniční koleje, případně dalších jednoznačně identifikovatelných prvků železničního svršku.
Dokumentace
Součástí projektu bylo vytvoření detailní dokumentace, která zahrnovala vyhotovení kabelové knihy plánů. Ta představuje dokumentaci skutečného provedení z pohledu správce kabelů. Obsahuje samozřejmě úvodní list s technickou zprávou, přehlednou situaci trasy kabelu s vyznačením spojek (viz fotografie), výpichů, komor, kabelových rezerv, schématický průběh trubek, schéma vyvedení DOK, TOK a to i podrobně (viz fotografie) tzn. s rozvlákněním, schéma umístění optického rozvaděče v racku, půdorysy místností s umístěním skříní a technické specifikace kabelu a další.
Co dodat závěrem?
Projekt ukázal, že samotná geodezie nestačí. Klíčem k úspěchu je propojení odborných znalostí z různých oblastí a důkazem toho je úspěšně odevzdaná dokumentace.
Děkujeme pobočkám VYG a ČL za jejich pečlivou práci, která byla zásadní pro úspěšnou realizaci tohoto projektu.
Ing. Pavel Hladík